Vooraf werd er binnen het Metec team gedacht aan het instelling brengen van hun snelle man Johim Ariesen. Onze Westlandse coureurs Lindenburg en Kouwenhoven kijken al uit naar een dagje werken voor een mooi resultaat. Het eerste deel van de koers liep zoals verwacht. Na een hard begin ontsnapten er twee man en die kregen een maximale voorsprong van tien minuten. De verwachting was het peloton het tot de finale rustig aan zou doen, maar daar was niks van waar. Op de tweede beklimming ging de Efapel ploeg opeens hard op kop sleuren. Hierdoor explodeerde het peloton en moesten Lindenburg en Kouwenhoven de rol lossen.

Waarom Efapel zo hard op kop doortrok is niet geheel duidelijk. De etappe was niet lastig genoeg voor de klassementsmannen, maar de finale bleek toch weer te lastig voor de sprinters. Zonder een renner in het top van klassement is de enige meest logische verklaring dat ze Mestre in stelling wilde brengen en zo veel mogelijk concurrenten overboord wilden gooien. Ook zou het feit dat de twee koplopers uit andere Portugese ploegen kwamen mee hebben kunnen spelen. Uiteindelijk had het niet het gewenste effect, want Mestre werd tweede in de sprint van een uitelkaar geslagen elite groep. De overwinning in de etappe ging naar de Spanjaard Vicente Garcia de Mateos.

Het lukte Kouwenhoven nog bijna om terug te keren bij de eerste groep. Na de zwaarste klim van de dag reed hij in groep waarin werd geprobeerd het gat met de kop te dichten. Zijn en arbeid mocht echter niet baten. Het gat werd tot op 100 meter gedicht, maar de ‘vlakke’ plaatselijke omloop bleek dus zwaarder dan verwacht. Hierdoor werd de achtervolgende groep weer uit elkaar geslagen en dat brak het verzet van de achtervolging.

Door het beulswerk van Efapel op de tweede klim kwam er dus niks terecht van de plannen van Metec-TKH om voor een goede uitslag te gaan. Beste Metec-TKH renner was wederom Jarno Gmelich Meijling op plek 24. Sjoerd Kouwenhoven werd 67e en Jim Lindenburg 73e. Ondanks dat de etappe niet heeft gebracht wat men er van verwachtte was er toch geen reden om te treuren in het Metec kamp. De doelstelling vooraf was om te leren en dat doen de renners volop. Voor Jim Lindenburg is het de kans om ervaring op te doen, die later in zijn carrière nog goed van pas kan komen. Van water halen tot omgaan met de hitten en van eten voor en na de koers tot rustdagen en lange afstanden, Lindenburg leert veel. Ondanks dat echt goede uitslagen nog ontbreken, is hij vooral heel blij met deze ervaring zo vroeg in zijn carrière.

Maandag wordt de één na laatste etappe van de Ronde van Portugal verreden. Het is de laatste etappe in lijn, want op dinsdag wacht de renners nog een afsluitende tijdrit. Deze laatste etappe moet de beslissing gaan brengen in de Ronde van Portugal en zal normaal gesproken te zwaar zijn voor de Westlanders om een rol van betekenis te kunnen spelen. Het hoogteprofiel liegt er niet om:

Een loodzware dag dus voor onze Westlanders in het warme Portugal. Ook vandaag was hitte weer aanwezig. Met de zwaarte van het parcours van morgen bovenop de al aanwezige hitte, wordt het waarschijnlijk een dag van overleven voor Lindenburg en Kouwenhoven. Of anders verwoord: weer een dag om ervaring op te doen.