In het Avontuur vanachter het Stuur nemen we elke week even plaats achter het stuur van de ploegleiderswagen van Westland Wil Vooruit. Met Gerard Heskes, als onze steun en toeverlaat op de bijrijdersstoel naast ons, kijken we vooruit op het komende wielerweekend. Deze week blikken we vooruit op de Omloop der Kempen.

Het was afgelopen week vooral de wonden likken bij Westland Wil Vooruit. Zoals we eerder berichtten was pech de grote tegenstander voor de Westlandse formatie in de Zuid-Hollandse Eilanden Tour. Op zondag wist Jos Koop één keer wel op zijn fiets te zitten en hij wint prompt in Nieuw Vossemeer. Vooral de blik weer op de toekomst was het devies, want vandaag stond alweer een wedstrijd in de clubcompetitie op het programma.

De Parel van de Veluwe is de fantastische naam van de koers die door de Veluwese bossen trekt. Dankzij deze beschutting zal het peloton niet al te veel last hebben van de wind, maar het is wederom raakt met valpartijen. Niet geheel toevallig weer in een wedstrijd om de Clubcompetitie. Met 30 ploegen van 6 man zijn het druk bezette wedstrijden en waar het druk bezet is, is de kans op valpartijen simpelweg groter. Wel is WWV weer met een sterke ploeg op pad gegaan om de nare nasmaak van vorige week weg te spoelen. Nog een klein uur en dan weten we of het gelukt is.

Het was niet alleen de blik op de toekomst voor de korte termijn, maar ook over de lange termijn wordt nagedacht. Binnen Westland Wil Vooruit is men overtuigt van het talent binnen de club. Niet alleen in de huidige Elite/Belofte ploeg zitten grote talenten, maar ook in de aankomende jeugd, klaargestoomd door Wilco Zuiderwijk, zitten genoeg renners met potentie. Terugkijkend naar de evaluatie met zijn renners moet ploegleider Heskes concluderen dat de faciliteiten die Westland Wil Vooruit kan bieden soms niet toereikend zijn voor het talent binnen de ploeg. Een gemiddelde Elite/Belofte renner traint 20 uur per week, daarnaast zitten de jonge renners vaak nog op school en dan moet er nog geld verdiend worden om de hobby te kunnen bekostigen. Hierdoor kunnen de renners zich niet volledig richten op hun talentontwikkeling en kunnen ze dus niet het uiterste uit zich zelf halen. Binnen de ploegleidersauto wordt nu dan ook hard overlegd hoe dit in de toekomst mogelijk gemaakt kan worden, maar voor nu bestaat er vooral heel ontzag voor de renners die alles blijven combineren.

In de nabije toekomst staat de Omloop der Kempen voor de deur. Een wedstrijd in de topcompetitie waar Westland Wil Vooruit met weer een sterke ploeg aan de start staat. Poitr Havik en Diederik Deelen zijn na een periode zonder koersen weer terug aan het front. Deelen moest noodgedwongen toekijken, nadat een stuk ijzer uit zijn schouder was gehaald en Havik had bewust gekozen voor koersloze periode met oog op de rest van het seizoen. Zij zullen worden vergezeld door Nick van der Meer, Noah, van der Meer, Coen van Kleef, Jos Koop, Luuk van der Wal en Christiaan Meerbeek. Wederom een opstelling waar je mooie dingen van kan verwachten.

De Omloop der Kempen laat zich de laatste jaren kenmerken door of een massasprint of 1 of 2 renners die in de finale wegrijden. De kasseistroken die onderweg overwonnen moeten worden, zijn niet lastig genoeg om het verschil direct te maken. De uitdaging zit vooral in smalte van de stroken en het lint dat het tot gevolg heeft. Bij het afdraaien van een kasseistrook wordt er aangezet en kunnen er breukjes ontstaan. Duidelijk zaak om daar voorin te zitten, maar aangezien iedereen renner die stroken al sinds de jeugd kent, zal iedereen daar op de hoogte van zijn. Vragend naar de kansen van  de renners van de Westlandse formatie fronst Heskes nog maar eens de wenkbrauwen. Alles is mogelijk is zijn antwoord. Het vertrouwen in de renners is rotsvast en als de pech eens wegblijft, dan is er veel mogelijk.