google.com, pub-6238492612415841, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Normaal als je telefoon roodgloeiend staat, dan kan dat twee dingen betekenen.

  1. Er is iemand met prachtig nieuws en wilt dat graag met je delen.
  2. Er is iemand met heel slechts nieuws en wilt dat met je delen.

Gisterenavond was het een combinatie van beiden: Hans Meerbeek heeft het Westland Klassement bij de B gewonnen. Nadat eerst een klaagzang werd gestart over het gebrek aan aandacht voor de B-trimmers, liet Hans weten klaar te zijn voor zijn grote interview.

Ja…

Het vooruitzicht van een heerlijk koud biertje zorgde ervoor dat er toch koers werd gezet richting de afterparty van Tuin en Terras. Daar troffen we een glunderende Hans Meerbeek aan. De Naaldwijker had zojuist op grootse wijze het allereerste Westland Klassement bij de B op zijn geschreven. De euforie in combinatie met de koude versnaperingen, maakte het een prettig weerzien.

Vooraf aan de koers stond Hans nog op een tweede plek. Marco van der Sman was de trotste leider en met de naam van rappe man was Marco misschien nog wel favoriet voor de eindezege in het klassement. Om goed voorbereid aan de start te staan zocht Hans voor de koers zijn steun en toeverlaat René Lievaart op. Waar Shell een compleet kantoor heeft voor “what if” scenario’s tekenden Hans en René alle scenario’s zelf op. In het geval van een massasprint was het duidelijk. René zou in de laatste ronde van brug tot brug met Hans in het wiel alles geven. Dan moest Hans op zijn beurt Marco zien te verslaan. Een ander besproken scenario was dat als Ivano Zwirs zijn kont zou lichten, dat Hans gewoon mee moest. En zo geschiedde.

Na een goede drie rondes gaf Ivano er een klap op. Hans zag zijn kans schoon en schoof met de in Limburg woonachtige hardrijder mee. Ook Edwin Vijverberg van the Blue train was van voren te vinden. Helaas ging het voor hem te hard, waardoor er nog twee van voor overbleven. Samen zorgden ze voor een unicum: De kopgroep van de B is niet ingehaald door de A. Dit zegt ook wel iets over het tempo dat door het tweetal werd ontwikkeld. Tijdens de afterparty bij Tuin & Terras werd ook besmuikt geroepen dat Ivano wellicht meer een A-renner is, maar dat neemt niet weg dat het een uitzonderlijke prestatie is.

Ivano was de grote motor van het tweetal. In het begin kon Hans zijn werk nog doen, maar naarmate de koers vorderde werd zijn tijd op kop steeds beperker. Na afloop erkende de Westlander dat zijn hartslag hoog lag. Met een gemiddelde van rond de 177 is het sowieso wonderbaarlijk dat hij daar nog stond. De vuistregel voor de maximale hartslag van 220 – leeftijd zou voor Hans een maximale hartslag van ongeveer 140 moeten betekenen. Het zegt dus veel over de inspanning die hij heeft moeten doen om het Westland Klassement te winnen.

Ivano verlies Hans terecht voor de overwinning, maar met een tweede plaats wist Hans dat hij goede zaken zou doen in het Westland Klassement. De vraag was echter nog wel op welke plek Sman over de finish zou komen. In het peloton probeerde hij het geregeld, maar met een numerieke overmacht en goede renners als René Lievaart en Erwin Scholtes wisten de ploeggenoten van Hans het peloton gesloten te houden. Naar verluid was dit ploegenspel vanaf de kant goed te volgen. Hier werd in het Tuin & Terras kamp dan ook met volle teugen van genoten.

In de laatste paar rondes ging Remco Veerkamp nog op zoek naar de twee voorsten. Erwin en René waren op hun posten, maar ook Marco van der Sman. Met het risico Sman terug van voren te brengen kozen de Tuin & Terras renners eieren voor hun geld. Remco kon daarmee doorstomen naar het podium en voor René restte een gewonnen sprint voor plek vier. Hiermee waren de kansen voor Marco van der Sman op winst in het Westland Klassement definitief verkeken. De overwinning was definitief voor de Schollenkop.