fbpx

In het Avontuur vanachter het Stuur nemen we elke week even plaats achter het stuur van de ploegleiderswagen van Westland Wil Vooruit. Met Gerard Heskes, als onze steun en toeverlaat op de bijrijdersstoel naast ons, kijken we vooruit op het komende wielerweekend. Deze week blikken we vooruit op het finale weekend van de Clubcompetitie.

Het finaleweekend van de clubcompetitie is de laatste weken een terugkerend onderwerp in het Avontuur vanachter het Stuur. De afgelopen weken werden twee UCI koersen gereden, die beiden als voorbereiding golden voor het finaleweekend. Het klinkt gek om koersen op het hoogst mogelijke niveau te benoemen tot trainingskoersen, maar het was wel de realiteit. Na een mindere periode in de zomer, was het zaak om weer in vorm te komen voor het finaleweekend van de clubcompetitie. De vorm geldt niet alleen voor het fysieke aspect, maar zeker even goed voor het mentale aspect van het wielrennen.

In de afgelopen weekenden is hard gewerkt aan beiden aspecten. Afgelopen weekend was daar de 4e plek voor Nick van der Meer en het uitstekende rijden van Coen van Kleef. In beiden gevallen natuurlijk uitstekende prestaties op het fysieke vlak, maar misschien nog wel belangrijker was het vertrouwen dat de renners hier uit kunnen putten. Na een reeks mindere resultaten en een periode van verminderde moraal, zijn zulke prestatie precies het medicijn dat de ploeg nodig heeft. Binnen de club bestaat er geen twijfel over de fysieke mogelijkheden van de renners bij de Elite/Belofte, maar het was voor renners zelf nodig om te ervaren dat ze daadwerkelijk zo goed zijn.

Met het hernieuwde vertrouwen gaat Westland Wil Vooruit vol goede moed het finaleweekend in. Op zaterdag wacht een klassieker van 150 kilometer, waarna op zondag een ploegentijdrit van 12 kilometer verreden wordt, gevolgd door een criterium van 100 kilometer. Genoeg momenten om de krachten tussen de clubs te meten. Voor de ploegentijdrit van zondag is de laatste tijd volop getraind. Ook deze week is de ploeg weer druk bezig geweest om de puntjes op de i te zetten voor deze discipline. Voor de klassieker is dus gewerkt in de UCI koersen en ook het criterium zouden de renners vol vertrouwen tegemoet moeten kunnen treden. De punten van het finale weekend worden verdeeld over de renners die het beste scoren op alle drie de onderdelen bij elkaar. Er zullen dus geen punten worden toegekend voor de individuele onderdelen, maar alleen voor het finale weekend als geheel.

Voor WWV is het dus zaak om continu te presteren als ze een mooie uitslag willen rijden. Waar voorheen de nadruk lag op het clubklassement, zal er nu meer individueel succes worden nagestreefd. Doordat in de Hel van Voerendaal slechts twee renners uitreden, waar er drie benodigd zijn voor het clubklassement, is de uitgangspositie van WWV in het clubklassement op zijn minst uitdagend te noemen. Voor WWV lijkt een plek in de top 5 het hoogst haalbare en daarom wordt gekozen voor een individualistischere manier van koersen. Wel zal WWV doen waar ze goed zijn: Strijden als team, maar nu ligt de nadruk niet op drie renners van voren houden.

Voorop staat, net als de laatste UCI koersen, vooral het plezier in het fietsen. De laatste tijd is duidelijk gebleken dat de renners dan weer tot heel mooie prestaties komen. De mannen die het plezier mogen gaan beleven zijn: Nick van der Meer, Wessel van Koppen, Luuk van der Wal, Diederik Deelen, Coen van Kleef en Christiaan Meerbeek.

Jos Koop en Bob Wubben ontbreken in de selectie omdat zij richting China gaan om hun dromen achterna te gaan. Zij zullen koersen in de Tour of Poyang Lake. Hopelijk kunnen wij hier binnenkort nog iets meer over berichten.